سوالات متدوال پرسش های متدوال

۱۴۱ یک سامانه بزرگ در زمینه مدیریت و توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل در ایران است. این مرکز خدمات گسترده‌ای را به جامعه ارائه می‌دهد. برخی از خدمات اصلی این مرکز عبارتند از:
  1. مدیریت نصب، نگهداری و پشتیبانی تجهیزات حمل‌و‌نقل هوشمند جاده‌ای
  2. تهیه نرم‌افزارهای جامع مدیریت سامانه‌های هوشمند، تشکیل بانک‌های اطلاعاتی و تهیه نرم‌افزارهای تحلیل، پیش‌بینی و داده‌کاوی
  3. بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند شامل:
    • تحلیل اطلاعات و تهیه گزارشات تحلیلی دوره‌ای و موضوعی
    • مدیریت اطلاعات، پایش وقایع و پیگیری و هماهنگی عملیات
    • اطلاع‌رساني و دریافت اطلاعات و شکایات از کاربران جاده‌ای از طريق سامانه‌ جامع 141
این‌ها تنها چند مورد از خدمات متعددیست که مرکز مدیریت راه‌های کشور ارائه می‌دهد؛ این مرکز با توجه به اهمیت حمل‌ونقل در جامعه، به منظور بهبود و توسعه راه‌ها و حمل‌و‌نقل، خدمات گسترده‌ای را به شهروندان ارائه می‌دهد که جهت آشنایی بیشتر با این خدمات می‌توانید از طریق‌ درگاه‌های معرفی شده با ما در ارتباط باشید.

مرکز مدیریت راه‌های کشور یا همان ۱۴۱، مرجع اطلاع¬رسانی آخرین وضعیت راه‌های کشور و ارائه دهنده آخرین اطلاعات سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند کشور می¬باشد و با بهره برداری از داده‌های برخط سامانه‌های هوشمند حمل ونقل جاده‌ای کشور بروزرسانی شده است. نمایش تصاویر دوربین‌های جاده‌ای به صورت برخط، نمایش دقیق امکانات بین‌راهی بر روی نقشه (شامل پمپ بنزین، مجتمع‌های خدمات رفاهی، مساجد، راهدارخانه‌ها و....)، نمایش وضعیت ترافیک و حجم تردد و سرعت جهت مدیریت سفر کاربران، نمایش امداد فنی خودرو فعال بر روی نقشه جهت دریافت خدمات از نزدیک‌ترین امداد فنی خودرو و نمایش اطلاعات پیش‌بینی هواشناسی از جمله خدماتیست، که در سامانه جامع ۱۴۱ ارائه می‌شود.

سامانه ۱۴۱ سامانه‌ایست که با بهره‌مندی از تمامی امکانات ارتباطی رایج اعم از تلفن، نمابر، پیامک و اینترنت می‌تواند به عموم افراد جامعه در سطوح گوناگون از منظر میزان آگاهی و نیاز کاربری، اطلاعات مورد نیاز را در زمینه راه‌های کشور ارائه کند. سامانه تلفنی ۱۴۱ یکی از امکانات کلیدی مرکز مدیریت راه‌های کشور است که مسافران می‌توانند با شماره‌گیری تلفن ۱۴۱ و انتخاب گزینه ۴۴ در سراسر کشور از آخرین وضعیت ترافیکی کل کشور، رخدادهای جاده‌ای، مسیر و مسافت بین شهری مطلع شوند. همچنین نرم افزار تلفن همراه ۱۴۱ در نسخه اندروید، سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ از دیگر سامانه‌های اطلاع‌رسانی این مرکز است که در هر ساعت از شبانه روز به هموطنان خدمت رسانی می‌کند.

مركز مديريت راه‌های کشور از آذرماه سال 87 با هدف بهينه‌سازي بهره‌برداري از را‌ه‌هاي كشور و حداقل نمودن تاخير در جريان ترافيك جاده‌اي جهت ایجاد تردد روان و ایمن برای مسافران شكل گرفت. از این رو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، سامانه یکپارچه ۱۴۱ را راه‌اندازی نمود که در حال حاضر به صورت شبانه‌روزی از طریق تلفن گویا، سامانه پیامکی، اپلیکیشن موبایل و سامانه تحت وب www.141.ir آماده ارا‌ئه خدمات و پاسخگویی به کاربران می‌باشد. همچنین مدیریت و پردازش بخش عمده اطلاعات دریافتی از کاربران جاده‌ای شامل مشکلات جاده‌ای (چاله، خرابی آسفالت، خاموشی روشنایی و …)، رسیدگی به شکایات و مطالبات رانندگان در حوزه حمل‌و‌نقل کالا و بار (عدم صدور بارنامه، کرایه مازاد، عدم تخلیه بار و …)، شکایات در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر (تأخیر در حرکت، توقف بیش از حد، دریافت کرایه خارج از عرف و …)، اعلام مسافت مبدأ و مقصد درخواستی و ارائه بهترین مسیر برای سفر و شکایات در حوزه حریم راه (تجاوز به حریم راه، ایجاد ترافیک توسط دست فروشان و …) به عهده این سازمان می‌باشد.

نمایش اطلاعیه‌ها و اخبار لحظه‌ای و آرشیو اخبار و اطلاعیه‌های صوتی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، امکان نمایش دوربین‌های نظارتی بر سطح نقشه و دوربین‌های مسیر انتخابی، اطلاع از وضعیت آب‌وهوا و تصادفات جاده‌ای، وضعیت کارگاه‌‌های جاده‌ای، انسدادهای جاده‌ای، نمایش وضعیت ترافیکی راه‌ها در استان‌های کشور با مشخص نمودن میزان تراکم عبور و مرور در گذرگاه‌های اصلی شهر، آخرین تصاویر لحظه‌ای متناظر با هر دوربین نظارتی و بسیاری موارد دیگر. همچنین امکان ارسال نظرات و پیشنهادات کاربران به مرکز مدیریت راه‌های کشور و بررسی تخصصی موارد توسط سازمان، در بستر اپلیکیشن ۱۴۱ توسعه داده شده است.

با مراجعه به بخش آخرین وضعیت راه‌های کشور می‌توانید از آخرین وضعیت ترافیکی محورهای شمالی (به جهت اهمیت و تراکم ترافیکی بالای این محورها)، آخرین وضعیت ترافیکی سایر محورهای کشور، محورهای مسدود (محورهای مسدود شریانی، محورهای مسدود غیر شریانی و محورهای دارای انسداد فصلی)، محورهای دارای محدودیت‌ تردد مطلع شوید.

کاربران می‌توانند در هر لحظه از شبانه روز، با استفاده از ابزارهای نقشه سایت ۱۴۱ داده‌های مربوط به مسیر انتخابی خود را بررسی نمایند و با مراجعه به بخش اخبار از آخرین وضعیت‌راه‌های کشور، کارگاه‌های جاده‌ای، انسداد و محدودیت‌های تردد، محدودیت‌های اعلامی پلیس راه، اطلاعیه‌های هواشناسی جاده‌ای اطلاع یابند تا سفری ایمن را تجربه کنند.

عمده مخاطبان سامانه جامع 141 با تماس تلفنی و از طریق بخش گویا و اپراتوری پاسخ‌های موردنظر را دریافت می‌نمایند، کاربران این بخش، پس از برقراری ارتباط با سامانه از طریق تماس تلفنی با شماره 141 در سراسر کشور از اطلاعات ذیل مطلع می‌گردند: آگاهی ازآخرین وضعیت ترافیکی و جوی در سطح جاده‌های کشور، اطلاع از انسدادها و محدودیت‌های تردد وسایل نقلیه در محورها، دریافت مسیر و مسافت بهینه بین شهری، ارائه پیشنهاد و انتقادات، اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت جوی محور، اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت ترافیکی بر اساس سامانه تردد شماری در محورهای مورد درخواست کاربر، اطلاع رسانی نکات ایمنی به کاربر، اطلاع‌رسانی بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای تردد و سفر، اطلاع‌رسانی محدودیت‌های ترافیکی برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین و سبک، اطلاع‌رسانی مسیرهای مسدود و محورهای جایگزین، اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات رفاهی موجود مسیر مورد نظر کاربر، اطلاع‌رسانی درخصوص امداد خودرو فنی فعال در مسیر موردنظر، پیش‌بینی و توصیه برای بهترین ساعت مسافرت، برحذر داشتن مردم از تردد در مسیرهای با ترافیک سنگین (درصورت وجود مسیر جایگزین) و پیشنهاد استفاده از محورهای جایگزین.

داده‌های ترددشمار به عنوان یکی‌ از قدیمی‌ترین و پایدارترین داده‌‌های مرکز مدیریت‌ راه‌ها، با توجه به گستردگی نسبتا کامل در سراسر کشور، یکی‌از مهم‌ترین منابع جهت تصمیم‌گیری در خصوص توسعه راه‌های کشور هستند و به عنوان منبع‌‌ پایه‌ای جهت مطالعات حمل‌و نقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه کاربران می‌توانند به صورت رایگان، با ورود به حساب کاربری و تکمیل اطلاعات خود، به داده‌های تردد دسترسی پیدا کنند.

کلیه کاربران، از جمله رانندگان و شرکت‌های مسافربری، می‌توانند در صورتی که شکایات آن‌ها مرتبط با موضوع راه‌ها، حمل‌ونقل کالا و مسافر باشد، در سامانه اینترنتی ۱۴۱ به آدرس https://141.ir/complaints نسبت به ثبت شکایات خود اقدام نمایند (سایر شکایات به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مرتبط نمی‌گردد.). سامانه 141 فقط وظیفه ثبت شکایت را برعهده دارد و وظیفه بررسی و پاسخ به شکایات بر عهده دفاتر تخصصی و ادارات استانی می‌باشد.

پس از ثبت شکایات، باید مدارک خود (تصویر بلیط، بارنامه، صورت وضعیت و ...) را حداکثر ظرف مدت 72 ساعت در سایت بارگزاری نمایید، در غیر اینصورت شکایت مربوطه مختومه خواهد شد. همچنین مدت زمان بررسی شکایات حداکثر 20 روز کاری می‌باشد. ی، می‌توانند در صورتی که شکایات آن‌ها مرتبط با موضوع راه‌ها، حمل‌ونقل کالا و مسافر باشد، در سامانه اینترنتی ۱۴۱ به آدرس https://141.ir/complaints نسبت به ثبت شکایات خود اقدام نمایند (سایر شکایات به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مرتبط نمی‌گردد.). سامانه 141 فقط وظیفه ثبت شکایت را برعهده دارد و وظیفه بررسی و پاسخ به شکایات بر عهده دفاتر تخصصی و ادارات استانی می‌باشد.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش کریدورهای اصلی سامانه ۱۴۱ به آدرس https://141.ir/corridors، از آخرین وضعیت مهم‌ترین کریدورهای کشور به صورت برخط اطلاع یابید. مهم‌ترین کریدورهای جاده‌ای کشور عبارتند از آزادراه تهران-شمال، آزادراه کرمان-بندرعباس، آزادراه تهران-قائم شهر (محور فیروزکوه)، آزادراه کرج-چالوس (محور چالوس)، محور اصفهان-شیراز، محور اصفهان-یزد، محور تهران-آمل، محور تهران-اصفهان، محور تهران-تبریز، محور تهران-رشت، محور تهران-قم، محور تهران-کرمانشاه، محور تهران-مشهد، محور شیراز-بوشهر، محور قم-اهواز، محور گرگان-مشهد، محور یزد-کرمان. همچنین اخبار لحظه‌ای مربوط به سایر محورها نیز در بخش اخبار قابل مشاهده می‌باشد.

با عنایت به وظیفه مرکز مدیریت راه‌های کشور و همکاری تنگاتنگ سالن عملیات این مرکز با سایر نهادهای ذی‌ربط در مدیریت جاده‌‌ای کشور از جمله پلیس راهور و رصد لحظه‌ای از طریق سامانه‌های هوشمند، اخبار منتشر شده در سایت و اپ ۱۴۱ منبع قابل اطمینانی در زمینه اطلاع از آخرین وضعیت راه‌های کشور و محدودیت‌ها و انسدادهای راه‌ها می‌باشند. همچنین با توجه به ارائه مداوم این گزارش‌ها و تکیه بر داده‌های دست اول تردد، همچنین راستی‌آزمایی پیش‌بینی‌ها با داده‌های واقعی تردد، گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های منتشر شده از دقت بالایی برخوردار هستند.

مرکز مدیریت راه‌های کشور به عنوان متولی ITS راه‌های برون شهری، به صورت مداوم در حال تکمیل سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند می‌باشد و می‌کوشد تا پوشش تصاویر دوربین‌های نظارتی را در راه‌های کشور گسترش دهد.