راهنماي استفاده از اطلاعات ترددشماري
۱- اطلاعات ترددشماري از سال ۱۳۷۴ به صورت شمارش بصري برداشت شده است. از سال ۱۳۸۱ آمار ترددشماري به
صورت مكانيزه از سيستم حلقه القايي دفني در جادهها برداشت شده است. از سال ۱۳۸۹ اطلاعات ترددشمارها به
صورت برخط در سامانه ترددشماري برداشت و گزارش شده و در نهايت از سال ۱۳۸۹ تا امروز در پايان هر ماه
اطلاعات آفلاين هر محور ترددشماري به صورت روزانه و ساعتي بر روي سايت قرار گرفته است.
۲- منظور از هر محور ترددشماري كه با يك كد شش رقمي مشخص ميشود يك جهت رفت يا برگشت است به عنوان مثال
آزادراه تهران – قم (نعلبندان).
۳- منظور از كلاس ۱ در اطلاعات سواري و وانت، كلاس ۲ كاميونت و كاميونهاي كوچك و ميني بوس، كلاس ۳
كاميونهاي معمولي كمتر از ۱۰ متر و سه محورهها، كلاس 4 اتوبوس، كلاس 5 تريلرها و باربرهاي بالاتر از سه
محور ميباشد.
۴- متوسط سرعت تردد بر اساس سرعت برداشت شده همه انواع وسايل نقليه برداشت شده است.
۵- منظور از تخلف فاصله عدم رعايت فاصله زماني حداقل ۲ ثانيه با خودروي قبلي بر اساس سرعت وسيله نقليه
ميباشد.
۶- منظور از تخلف سرعت مجاز، تعداد وسايل نقليهاي در يك بازه زماني در محور است كه در آن محور سرعتي
بالاتر از سرعت مجاز داشتهاند. اطلاعات ترددشماري از سال ۱۳۷۴ به صورت شمارش بصري برداشت شده است. از
سال ۱۳۸۱ آمار ترددشماري به صورت مكانيزه از سيستم حلقه القايي دفني در جادهها برداشت شده است. از سال
۱۳۸۹ اطلاعات ترددشمارها به صورت برخط در سامانه ترددشماري برداشت و گزارش شده و در نهايت از سال ۱۳۸۹
تا امروز در پايان هر ماه اطلاعات آفلاين هر محور ترددشماري به صورت روزانه و ساعتي بر روي سايت قرار
گرفته است.
بر اساس قرارداد اطلاعات ترددشماري بايد دقتي در حد ۹۵% داشته باشند، اما با توجه به مشكلات احتمالي به
طور متوسط دقتي حدود ۹۰% از كل اطلاعات برآورد شده مورد انتظار است، به طور كلي سازمان راهداري اطلاعات
برداشت شده را در اين صفحه به طور مستقيم و بدون ويرايش منتشر ميكند و راستي آزمايي و تحليل دادهها و
حذف دادههاي احتمالاً ناصحيح بر عهده پژوهشگران محترم ميباشد.