درباره ما

مركز مديريت راههاي كشور از آذرماه سال 87 با هدف بهينه سازي بهره برداري از راههاي كشور و حداقل نمودن تاخير در جريان ترافيك جاده اي شكل گرفت. اين مركز كه سالها عنوان "اطلاعات راهها" را يدك مي كشيد مسئوليت اوليه اطلاع رساني از وضعيت راههاي كشور را بعهده داشت كه اين وظيفه را بكمك نيروهاي متعهد و مجرب خود در قالبي سنتي اما موثر در سطح ادارات كل راه و ترابري سراسر كشور و همچنين در سطح ستاد در حوزه ايمني ترافيك دنبال مي نمود. از سال 85 حركت جديدي در سازمان در زمينه شكل گيري مركز مديريت اطلاعات راهها و نوين سازي سامانه ها شكل گرفت كه در همين چارچوب، اختصاص فضاي مناسبي در ساختمان شماره 3 سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز در دستور كار قرار گرفت تا جايي كه مركز فعلي مديريت راههاي كشور در همين فضا در حال فعاليت مي باشند. با اينحال، هدف اوليه از شكل گيري و بهره برداري از مركز، متمركز بر توسعه فنآوريها و تا حدودي مديريت اطلاعات ترافيك بود و مديريت عمليات جاده اي محور فعاليتهاي مركز بحساب نمي آمد.

نقش اصلي مركز مديريت راههاي كشور و شعب آن

مركز مديريت راههاي كشور و شعب آن در استانها مسئوليت شناسايي سريعتر وقايع و نيازهاي جاده اي و رفع گلوگاههاي ترافيكي و يا نيازها در كوتاهترين زمان ممكن را دارند. در اين فرآيند اطلاع رساني بموقع براي جلب اعتماد كاربران نبايستي فراموش شود.

شناسايي سريعتر وقايع جاده اي

با توجه به آنكه شناسايي سريعتر وقايع جاده اي از جمله فعاليتهاي اساسي يك مركز مديريت راه تلقي مي گردد بنابراين شناخت وقايع جاده اي با روشهاي مختلف از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه يك مركز بايستي در مورد آن برنامه ريزي نمايد. روشهاي مختلف شناسايي وقايع جاده اي عبارتند از:
  • شناسايي با روشهاي معمول و عرف
  • شناسايي بكمك ابزار تصويري هوشمند
  • شناسايي با استفاده از نتايج برخط سامانه هاي هوشمند

شناسايي سريعتر وقايع جاده اي با روشهاي معمولي

از جمله روشهاي معمول شناسايي وقايع جاده اي مي توان به تماس كاربران جاده اي از سطح شبكه راهها، تماس رانندگان وسايل نقليه حرفه اي (راهياران)، تماس گشتهاي راه در سطح راهها، و دريافت نمابر از ساير ارگانهاي ذيربط (پليس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره كرد. از ميان مجموعه روشهاي برشمرده، در شرايط موجود، استفاده از خدمات راهياران و همچنين برقراري ارتباط منظم شعبه مركز مديريت راهها در اداره كل حمل و نقل با ساير ارگانهاي ذيربط و تعريف روالهاي عملياتي مورد نياز براي اطلاع رساني به ديگر عوامل موثر استاني از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه انتظار مي رود براي فعالسازي شعب مركز در ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استانهاي سراسر كشور مورد انتظار باشد.

از جمله روشهاي معمول شناسايي وقايع جاده اي مي توان به تماس كاربران جاده اي از سطح شبكه راهها، تماس رانندگان وسايل نقليه حرفه اي (راهياران)، تماس گشتهاي راه در سطح راهها، و دريافت نمابر از ساير ارگانهاي ذيربط (پليس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره كرد. از ميان مجموعه روشهاي برشمرده، در شرايط موجود، استفاده از خدمات راهياران و همچنين برقراري ارتباط منظم شعبه مركز مديريت راهها در اداره كل حمل و نقل با ساير ارگانهاي ذيربط و تعريف روالهاي عملياتي مورد نياز براي اطلاع رساني به ديگر عوامل موثر استاني از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه انتظار مي رود براي فعالسازي شعب مركز در ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استانهاي سراسر كشور مورد انتظار باشد.

از جمله روشهاي معمول شناسايي وقايع جاده اي مي توان به تماس كاربران جاده اي از سطح شبكه راهها، تماس رانندگان وسايل نقليه حرفه اي (راهياران)، تماس گشتهاي راه در سطح راهها، و دريافت نمابر از ساير ارگانهاي ذيربط (پليس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره كرد. از ميان مجموعه روشهاي برشمرده، در شرايط موجود، استفاده از خدمات راهياران و همچنين برقراري ارتباط منظم شعبه مركز مديريت راهها در اداره كل حمل و نقل با ساير ارگانهاي ذيربط و تعريف روالهاي عملياتي مورد نياز براي اطلاع رساني به ديگر عوامل موثر استاني از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه انتظار مي رود براي فعالسازي شعب مركز در ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استانهاي سراسر كشور مورد انتظار باشد.

شناسايي سريعتر وقايع جاده اي با استفاده از نتايج برخط سامانه هاي هوشمند

اگرچه دوربينهاي نظارتي هوشمند از جمله ابزارهاي هوشمند خاص شناسايي وقايع در سطح شبكه راهها محسوب مي گردد اما با استفاده از نتايج عددي ساير ابزارهاي هوشمند نيز مي توان نسبت به شناسايي وقايع جاده اي اقدام نمود. بعنوان مثال، چنانچه داده هاي برخط دستگاههاي ترافيك شمار در ساعت اوج ترافيك در يك محور گوياي افت ناگهاني جريان ترافيك باشد، اين وضعيت مي تواند گوياي وقوع نوعي انسداد جاده اي در بالادست محل استقرار ترافيك شمار باشد. همچنين با رديابي موقعيت ماشين آلات مجهز به GPS در سطح شبكه مي توان پارامترهايي چون تخمين زمان سفر و يا وقوع انسدادهاي جاده اي را بصورت خودكار شناسايي نمود و در جهت رفع آنها كوشيد.

اگرچه دوربينهاي نظارتي هوشمند از جمله ابزارهاي هوشمند خاص شناسايي وقايع در سطح شبكه راهها محسوب مي گردد اما با استفاده از نتايج عددي ساير ابزارهاي هوشمند نيز مي توان نسبت به شناسايي وقايع جاده اي اقدام نمود. بعنوان مثال، چنانچه داده هاي برخط دستگاههاي ترافيك شمار در ساعت اوج ترافيك در يك محور گوياي افت ناگهاني جريان ترافيك باشد، اين وضعيت مي تواند گوياي وقوع نوعي انسداد جاده اي در بالادست محل استقرار ترافيك شمار باشد. همچنين با رديابي موقعيت ماشين آلات مجهز به GPS در سطح شبكه مي توان پارامترهايي چون تخمين زمان سفر و يا وقوع انسدادهاي جاده اي را بصورت خودكار شناسايي نمود و در جهت رفع آنها كوشيد.

اگرچه دوربينهاي نظارتي هوشمند از جمله ابزارهاي هوشمند خاص شناسايي وقايع در سطح شبكه راهها محسوب مي گردد اما با استفاده از نتايج عددي ساير ابزارهاي هوشمند نيز مي توان نسبت به شناسايي وقايع جاده اي اقدام نمود. بعنوان مثال، چنانچه داده هاي برخط دستگاههاي ترافيك شمار در ساعت اوج ترافيك در يك محور گوياي افت ناگهاني جريان ترافيك باشد، اين وضعيت مي تواند گوياي وقوع نوعي انسداد جاده اي در بالادست محل استقرار ترافيك شمار باشد. همچنين با رديابي موقعيت ماشين آلات مجهز به GPS در سطح شبكه مي توان پارامترهايي چون تخمين زمان سفر و يا وقوع انسدادهاي جاده اي را بصورت خودكار شناسايي نمود و در جهت رفع آنها كوشيد.